داستان‌های واقعی و عبرت آموز


۳۹ مددجوی غیرعمد با بدهی ۱۱۱میلیارد تومان در زندانهای هرمزگان به سر می برند. از این تعداد ۲۷ نفر به دلیل عدم پرداخت مهریه به مبلغ ۸۴ میلیارد تومان ، ۱۱ نفر محکومیت مالی با ۲۷ میلیارد تومان و یک نفر دیه با ۶۰۰ میلیون تومان منتظر یاری و کمک‌های خیران و نیکوکاران می‌باشند. به گفته احمد مرادی نژاد مدیر نمایندگی ستاد مردمی دیه استان هرمزگان در طی ۷ ماه گذشته سال جاری ۹۴ مددجوی غیرعمد هرمزگانی آزاد شدند. با برگزاری جلسات صلح، سازش ،گذشت رضایتمندانه شکات و پذیرش دادخواست اعسار ،تقسیط و تعدیل توسط محاکم قضایی ، نقدینگی توسط مددجو تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌های عامل (ملی، تجارت، صادرات، ملت) و مشارکت حداکثری خیرین و نیکوکاران استانی و ستاد دیه کشور و…. این تعداد افراد با مجموع بدهی بیش از ۱۰۲ میلیارد تومان از حبس نجات یافتند . از مجموع این ۹۴ نفر، تعداد ۳ نفر از بند نسوان به علت بدهی مالی و تعداد ۴ نفر به علت عدم پرداخت دیه، ۲۴ نفر محکومین مالی غیرعمد و ۵۵ نفر عدم پرداخت مهریه و ۱۱ نفر هم نفقه بودند.

مرد ناشنوا در بند مهریه

۳۴ ساله است و ناشنوا . بیش از ۳ ماه است که به علت ناتوانی در پرداخت ۲۵ سکه مهریه در زندان بندرعباس به سر می برد. او ۹ سال گذشته با دختر عموی خود ازدواج کرد و حاصل این زندگی مشترک ۲ فرزند دختر و پسر ۶ و ۸ ساله است . او در طی این مدت با کارگری و حقوق کم چرخ زندگی را می چرخاند اما با این وضع اقتصادی نابسامان ، نمی توانست به خوبی احتیاجات منزل را فراهم کند و باعث درگیری و اختلافات بین خود و همسرش شده بود. تاآنکه زن ۳۲ ساله درخواست طلاق و مهریه کرد. وی در ستاددیه هرمزگان حاضر به بخشش بخشی از مبالغ مهریه نشد و بیان داشت:” هزینه مهریه را برای فرزندانم می خواهم نه خودم، در حال حاضر در خانه های مردم کار می کنم تا با اندک درآمدی فرزندانم را بزرگ کنم”.

با پیگیری اعسار تقسیط و تعدیل توسط ستاد مردمی دیه استان قرار بر این شد که مددجو ۳ سکه به عنوان پیش پرداخت به شاکی بدهد و هر ۶ ماه یک بار نیز یک سکه به او بپردازد. ولی این مرد زندانی توان پرداخت حتی یک سکه را هم ندارد.

مادر جوان با محکومیت ۲۸۵ میلیون تومان در زندان

زن ۲۹ ساله دارای پسر ۷ ساله مدتی پیش به علت بدهی مالی به زندان بندرعباس منتقل شد . وی چندی قبل با یکی از دوستانش شراکتی، شغلی را به پا کردند . سرمایه از دوستش و کار از او بود. اما مدتی بعد بدهی بالا آورد تا آنکه رفیقش برای به دست آوردن مال خود بر علیه او شکایت کرد. زن جوان در مهلت تعیین شده نتوانست مبالغ مورد نظر (۲۸۵ میلیون تومان)را فراهم کند و راهی زندان شد. بر اساس رای دادگاه مددجو ۱۳۰ میلیون تومان باید به عنوان پیش پرداخت به شاکی بپردازد و مابقی نیز در اقساط ۳ ماهه واریز کند. اما این زن جوان ناتوان از پرداخت حتی ۱۳۰ میلیون تومان است.

آزادی زندانی بانوی کارآفرین

زن کارآفرین هرمزگانی که برای راه اندازی کارگاه خیاطی ، مبلغی را با پرداخت چک ضمانتنامه قرض گرفته ولی به علت ناتوانی در پرداخت ۵۶۸ میلیون تومان یک سال و دو ماه در زندان بود، با کمک حیران و ستاد دیه از زندان آزاد شد . وی برای خرید اقلام کارگاه و اجاره مغازه نیاز به مبالغ زیادی وجه نقد داشت که با قرض، مبلغ مورد نیاز را فراهم کرد اما در دوران کرونا نتوانست درآمد خوبی کسب کند و چون تعهداتش بسیار فراتر از مبلغ قرض بود به ناچار روانه زندان شد.ستاد مردمی دیه استان هرمزگان با دعوت از شاکی پرونده، به دنبال صلح و سازش بود ولی شاکی به دریافت اصل پول و ضرر و زیان خویش که مجموعا ۵۶۸ میلیون تومان می باشد تاکید داشت و این مبلغ بسیار فراتر از بدهی اش او بود اما حاضر به سازش نبود .دادخواست اعسار، تقسیط کل مبلغ بدهی ۵۶۸ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و با برگزاری جلسات و شهادت شهود و عدم توانایی این بانوی هرمزگانی رای صادره اولی با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان به صورت پیش پرداخت و ماهیانه ۲۰ میلیون تومان انجام شد،با توجه به شرایط بد معیشتی مددجو ،ثبت مجدد درخواست تعدیل پیگیری شد که در نهایت با پیش پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان و ماهیانه ۵ میلیون تومان زمینه آزادی اش فراهم شد.با توجه به وضعیت معیشتی این بانو و عدم تمکن مالی ، پرونده وی در کمیته کمک مورد بررسی قرار گرفت و با دریافت تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه و مبلغ یکصد میلیون تومان با مساعدت و کمک ستاد دیه کشور از طریق شیوه نامه و منابع استانی توسط نیکوکاران در هیجدهمین روز از ماه آبان از بند رهایی یافت.

شماره حساب

رئیس ستاد دیه هرمزگان گفت:خیران و افراد نیکوکار می‌توانند برای مشارکت در آزادی زندانیان نیازمند، کمک‌های خود را از طریق واریز به شماره حساب ۰۱۰۶۱۱۰۰۳۱۰۰۷ بانک ملی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۳۶۷۰۶ بانک ملی، شماره حساب ۱۴۰۰۵۲۳۸۱۴۳ بانک مسکن و شماره کارت ۶۲۸۰۲۳۱۳۴۵۴۸۲۷۴۸ بانک مسکن به نام ستاد دیه هرمزگان و یا با شماره گیری کد دستوری # ۷۷۷۷۰۷۶ *۷۸۰ * اهدا کنند.جرائم غیرعمد مانند ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، محکومیت‌های مالی نظیر مهریه و نفقه و چک‌های بلامحل غیرکلاهبرداری است.