تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید اداره زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان هرمزگان


به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی ستاددیه استان هرمزگان ؛ علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اظهار نمودند ؛ با صدور حکمی از سوی رئیس سازمان زندان ها؛ مصطفی کیشانی فراهانی به عنوان مدیرکل جدید زندان های استان هرمزگان منصوب شده است .
صالحی با تقدیر از خدمات علی استادی مدیر کل سابق زندان های هرمزگان اظهارداشت: مصطفی کیشانی مدیر کل جدید زندان های هرمزگان از مسئولان مجرب و دارای حسن شهرت سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی است که پیش از این معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های استان فارس بوده است . ایشان در ادامه با بیان اینکه سازمان زندان ها با هدف اصلاح و تربیت و اجتماعی کردن زندانیان تشکیل شده است ،استقرار زندانبانی اسلامی را از جمله برکات انقلاب اسلامی برشمرد و اینکه تغییر رویکرد رویکرد در نظام زندانبانی و توجه ویژه به بازاجتماعی شدن و احیاء زندانیان از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه است . وی با تأکید بر اینکه قضات استان استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس را در موارد امکان پذیر مدنظر ویژه قرار دهند، گفت: هرمزگان ظرفیت بسیار خوبی در این خصوص دارد که می‌توان طبق آیین نامه موجود از این ظرفیت در کارهای عام المنفعه بهره گرفت .
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه تصریح کرد ؛ رعایت کامل حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی زندانیان ضروری است .
وی گفت ؛ نظام قضایی کشور توجه ویژه ای به زندان ها و کاهش جمعیت کیفری دارد و حبس زدایی از سیاست های کلان دستگاه قضا است .
صالحی افزود: با زندانی شدن سرپرست خانواده، نیروی کار مولد جامعه از بین می رود و مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی هم دامن گیر خانواده ا
فراد زندانی می شود . خانواده زندانیان در برخی موارد با مشکلات و آسیب های اجتماعی مواجه هستند که توجه ویژه مسئولین را می طلبد .
صالحی ادامه داد ؛ تأکید فراوانی شده است که افرادی با جرائم خرد و کم اهمیت به زندان معرفی نشوند و به جای آن از احکام جایگزین حبس استفاده شود .
رئیس کل دادگستری هرمزگان بر دیدار چهره به چهره و هدفمند قضات با مددجویان تأکید کرد و گفت: این دیدارها در مرحله اول در کاهش جمعیت کیفری بسیار تاثیر گذار است و در مراحل بعدی موجب آرامش روحی و روانی زندانیان و ارتقاء امنیت زندان ها خواهد شد .
صالحی به اهمیت کار مددکاران در زندان ها اشاره کرد و افزود: مددکاران پل ارتباطی با زندانیان و محاکم قضایی هستند و باید آگاهی جامع و کاملی از وضعیت زندانیان داشته باشند . مددکاران باید آگاهی کامل و جامعی نسبت به قوانین و وظایف قانونی خود داشته باشند تا بتوانند گره ای از مشکلات زندانیان را باز کنند . رئیس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: هیچ کاری به اندازه برنامه های فرهنگی در اصلاح و تربیت زندانیان تأثیر گذار نیست و باید برنامه ریزی ویژه ای برای ارتقاء این فعالیت ها انجام داد .
صالحی همچنین خواستار تقویت شورای حل اختلاف در زندان ها شد و گفت: شوراهای حل اختلاف در کاهش جمعیت کیفری زندان ها بسیار تأثیر گذارند و باید از ظرفیت این شوراها به خوبی استفاده شود .
رئیس شورای قضایی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: با تقویت کمی و کیفی شعب صلحی شورای حل اختلاف در زندان و بازداشتگاه‌های استان می‌توان کاهش جمعیت کیفری را رقم زد .
در ادامه این مراسم ، قهرمانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان زندان های کشور تصریح کرد: ارائه آموزش های هدفمند با محوریت برنامه های قرآنی و فرهنگی زمینه بازگشت شرافتمندانه تعداد زیادی از زندانیان به جامعه را فراهم کرده است . قهرمانی گفت: امروزه زندان ها به کارگاه های بزرگ کار و مهارت آموزی و همچنین خودسازی و تزکیه نفس تبدیل شده اند و زندانیان تحت آموزش های شغلی، سواد آموزی، قرآنی و اخلاقی قرار گرفته اند . وی افزود: اصلاح و تربیت زندانیان کاری بسیار دشوار است اما به شکل هدفمند و با برنامه در زندان های کشور دنبال می شود .
همچنین علی استادی مدیرکل پیشین زندان های هرمزگان به ارائه عملکرد دو ساله خود در این استان پرداخت و گفت: در این مدت همه زندان ها و بازداشتگاه های استان به آشپزخانه صنعتی مجهز و زندان های فرسوده هم بازسازی شدند .
علی استادی افزود: بازسازی خانه های خانواده زندانیان، تقویت بهداشت و درمان در زندان ها، راه اندازی گروه صلح و سازش و اخذ رضایت تعدادی از زندانیان محکوم به قصاص، راه اندازی اندرزگاه قرآنی و مرکز مشاوره، اجرای طرح فیبرنوری و توجه ویژه به رفاه کارکنان از دیگر اقداماتی بود که در زندان های استان انجام شد.
مدیرکل جدید زندان های هرمزگان نیز توجه ویژه به منابع انسانی، تلاش در جهت هدفمند کردن کاهش جمعیت کیفری و تعامل بسیار خوب با مراجع قضایی را بخشی از برنامه های خود عنوان کرد .
مصطفی کیشانی گفت: اهتمام ویژه ای به امور زندانیان و خانواده های آنان می شود و تحصیل فرزندان زندانیان هم از اولویت هایی است که دنبال می شود .