هزینه هایی که به کار خیر ختم میشود / تشریفات زائد در مراسم ترحیم


 

 

به گزارش روابط عمومی نمایندگی ستاددیه استان هرمزگان ؛ در سالروز ولادت حضرت فاطمه الزهرا ( س) روز بزرگداشت مقام شامخ مادر و روز زن ، ورثه مرحومه  با مراجعه حضوری در دفتر ستاددیه استان مبلغ ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال هزینه مراسم چهلم درگذشت مادرش را  جهت آزادی احدی از زندانیان جرائم غیرعمد ( ن . محمدی ) که در حال حاضر در زندان قشم تحمل حبس می نماید را به حساب ستاددیه استان واریز تا در زمینه آزادی نامبرده هزینه شود.

 

 

برگزاری مراسم ترحیم یا چهلم این روزها با تشریفات پرزرق و برق برگزار می شود اما برای اولین بار در استان ورثه مرحومه ایرا نژاد این هزینه های گزاف را به کار خیر «ختم» نمودند.

مراسم ترحیم در گذشته های نه چندان دور، بسیار ساده و بی آلایش برگزار می شد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذیرایی می کردند اما امروزه آنقدر در ظواهر برگزاری یک مراسم ختم و سفارش تاج گل و استند و… غرق شده ایم که اصل کار را فراموش کرده ایم، در گذشته اگر فردی در محله از دنیا می رفت همسایه ها در اجرای مراسم ختم مشارکت می کردند و معمولا در منزل از مهمانان پذیرایی می شد، اما امروزه این مراسم ها حتی از مساجد هم فراتر رفته و باید در سالن ها و تالارها گرفته شود.

خرید قبر، هزینه غسل، تابلوی موقت بالای مزار، سنگ قبر، عرشه خوان و اکو، سالن سوگواری، اعلامیه ترحیم،‌ کارت دعوت، بنرهای اعلام همدردی و… تنها بخشی از هزینه‌ های هنگفت مردن است که ورثه را به‌ شدت آزار می ‌دهد؛ امروزه مراسم تدفین از مراسم عروسی گران تر شده و هزینه های مراسم ختم، مصیبت خانواده عزادار را دوچندان کرده است.

اما برای اولین بار در استان هرمزگان  ، طرح اهدای هزینه مجالس چهلم، به منظور آزادی ۱ نفر از زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه استان صورت پذیرفت..

 

دعای خیر زندانی آزاد شده پشت سر مرحومه

فرزند مرحوم …………که هزینه مراسم ختم را به آزادی زندانی اختصاص داده است،  فرزند مرحومه با مراجعه به ستاددیه و با راهنمایی و طی مراحل قانونی هزینه مراسم چهلم ختم را به آزادی زندانی اختصاص داد و در آزادی یک زندانی غیر عمد سهیم شد .

همچنین خانواده مرحومه ایران نژاد ابراز می دارند: «باید همت کنیم که در این زمینه فعالیت عمومی صورت بگیرد تا با فرهنگ سازی، تشریفات مراسم عزاداری و ختم کاهش پیدا کند».

 

می توان با کاهش هزینه های اضافی مراسم ترحیم و عزاداری و حذف تشریفات، به چشم انتظاری بسیاری از خانواده ها و فرزندان، پایان داد.

متولیان نسبت به ساماندهی مجالس ترحیم اقدام کنند

بحث تشریفات به متولیان امر مربوط می شود، متولیان مسجد و صاحبان عزا و مردم در این مساله صاحب نقش هستند که باید در این سه محور، فرهنگ سازی شود که هم مسائل شرعی و هم مباحث اجتماعی آن رعایت شود

«اگر به فلسفه برگزاری مجالس ترحیم توجه کنیم که یادآوری مرگ است و برای همه اتفاق خواهد افتاد، تشریفات کاهش پیدا خواهد کرد.»

با اشاره به اینکه اهدای تاج گل در مراسم ترحیم در حال گسترش است، «علت عمده آن خود دستگاه های دولتی هستند که اگر افراد مسئول در درجه اول نسبت به رعایت این مساله اقدام کنند، مردم نیز از آن ها الگو می گیرند.»

«ابتدا باید راه های جایگزین به مردم معرفی و معین شود تا جامعه به آن سمت هدایت شود.»

 

رحمتی که دائمی است

اهدای هزینه های مراسم ختم به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، یکی  از اقدامات خداپسندانه است و خانواده های عزادار می توانند با مراجعه به ستاد مردمی دیه استان به گسترش این فرهنگ دینی و خدایی، اقدام کنند.

برخی فاتحه ها و رحمت ها به روح درگذشتگان، مستمر و دائمی است و نه تنها عواید معنوی آن نصیب روح عزیز از دست رفته می شود بلکه در این دنیا نیز، حیات تازه ای به برخی از خانواده ها می بخشد..