با پادرمیانی ستاددیه و شورای حل اختلاف بندرعباس زندانی مهریه ۲۰ میلیاردی از بند اسارت رهایی یافت


با پادرمیانی ستاددیه و شورای حل اختلاف بندرعباس
زندانی مهریه ۲۰ میلیاردی از بند اسارت رهایی یافت

صبح ساحل ، حوادث – اعظم رام«مهریه را کی داده و کی گرفته». این جمله معروف و کلیشه ای از قدیم الایام تاکنون در مراسم خواستگاری و عقد ،از زبان بزرگترها شنیده می شود
اما با نگاهی به آمار زندانیان و دفاتر ثبت طلاق، می توان می فهمید که اتفاقا خیلی اوقات مهریه را هم خوب داده اند و هم خوب گرفته اند. متاسفانه طی سال‌های اخیر، برخی مردان بدون توجه به عندالمطالبه بودن مهریه، اقدام به تقبل مهریه‌های بالا می‌کنند که سرانجامی‌جز زندان برای آنها ندارد و زندان برای افرادی که توانایی پرداخت مهریه یا نفقه ندارند، چندان دور از ذهن نیست.
حبس به علت مهریه ۱۳۶۰ سکه ای
حمید از جمله از این افرادی بود که بابت عجز در پرداخت مهریه سنگین ( ۲۰ میلیاردریالی ) وارد زندان بندرعباس شد که با کمک شورای حل اختلاف ستاد دیه استان از این حبس رهایی یافت.
این مرد ۴۲ ساله ، ۹ سال پیش با خیال اینکه « مهریه کی داده و مهریه کی گرفته « علیرغم مخالفت خانواده و اینکه به همسرش ثابت کند که دوستش دارد،پای سند عقد با مهریه ۱۳۶۰ سکه ای امضا کرد.
سالهای اول زندگی به خوبی سپری شد و بدنیا آمدن سپهر شادی زندگی آنها را چندین برابر کرد. تا آنکه زمان گذشت و اختلافات کم کم چهره خود را در زندگی این زوج نشان داد .
اختلافات به جای رسید که سحر مهریه اش را از همسرش مطالبه نمود. حمید که یک کارگر ساده بود و توان پرداخت مهریه همسرش را نداشت ،یک درصد هم فکر نمی کرد سحر به دادگاه برود، به او می گفت: « پول ندارم برو شکایت کن» ، اما زن ۳۷ ساله در تصمیمش مصمم بود و با حکم دادگاه ، همسرش را به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، به زندان فرستاد. پرونده این مرد درمانده و زخم خورده از این زندگی ،به شورای حل اختلاف ستاد دیه استان ارسال شد…
نقش شورای حل اختلاف در آزادی مرد زندانی
معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان هرمزگان در خصوص این پرونده گفت: پرونده ای با موضوع مطالبه مهریه به تعداد۱۳۶۰ سکه تمام بهار آزادی که منجر به زندانی شدن مرد۴۲ ساله شده بود با تلاش فراوان شورای حل اختلاف شعبه ۲۰ شهرستان بندرعباس به سرانجام رسید.
به گفته مظفر حمزه ئی، این پرونده با جلب رضایت خواهان (همسر مرد زندانی ) به صلح و سازش و رهایی زندانی از پشت میله های آهنین زندان انجامید.
مطالبه ی بیست میلیارد ریالی خواهان نیز با اخذ رضایت و تخفیف وی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و پرداخت آن توسط زندانی و خیرین باعث آزادی مرد۴۲ ساله شد.
یاری نیکوکاران به سوی بدهکاران زندانی
زندان ها پر از چنین افرادی است که مجبورند تا فراهم شدن بدهی در پشت میله های زندان چشم انتظار نیکوکاران و خیرانی باشند . تا با یاری انها به زندگی عادی خود برگردند. هر ساله در ماه مبارک رمضان با کمک خیرین و نیکوکاران تعدادی از زندانیان که به دلایل نداشتن توان مالی در پرداخت بدهی خود محکوم به زندان شده اند آزاد می شوند و امسال نیز در جشن گلریزان ، مبالغی برای آزادی این زندانیان فراهم شد.